geschiedenis badminton

De spelregels van het badminton

Overzicht

Badminton is een recreatief en competitief spel dat wordt gespeeld in enkelspel (twee tegengestelde spelers) of dubbelspel (twee tegengestelde paren). Het doel van het spel is om punten te winnen door een shuttle met een racket over het net en in het veld van je tegenstander te slaan, waardoor je tegenstander een fout moet maken of niet in staat is om de shuttle terug te brengen. De lichtheid van het racket en de vorm van de shuttle betekenen dat het een zeer snelle sport is hetgeen goede reacties en snelheid op het veld vereisen.

Een net verdeelt het veld in tweeën. Elke speler verdedigt zijn terreinhelft en zorgt ervoor dat de shuttle de grond niet raakt. De spelers slaan de shuttle terug naar de andere terreinhelft en dit zonder zelf het net te raken en waarbij de shuttle binnen de lijnen van het speelveld moet blijven.

• spelers moeten de shuttle over het net serveren zodat deze aan de juiste kant van het speelveld, binnen het juiste vak van de tegenstander belandt
  • zodra de service het net is gepasseerd, moet de tegenstander, met de meest geschikte slag, de shuttle terug sturen om, ofwel het punt te winnen of een tactisch voordeel te behalen
  • om een punt te winnen, moet een speler een slag spelen waarmee de shuttle de vloer van het veld van de tegenstander kan raken of de tegenstander kan dwingen de shuttle niet terug te kunnen spelen of buiten de baan zal slaan
  • bij badminton worden punten gescoord, ongeacht wie er serveert

Speelveld

Een competitief badmintonveld is een grote rechthoek die is afgebakend met lijnen. De afmetingen van de baan zijn 13,4m lang en 6,1m breed. Het net hangt 1,55m hoog.

Spelers / Teams

Een badmintonwedstrijd kan 2 of 4 spelers tegelijk op het veld hebben. In een dubbelspel kunnen beide spelers, nadat een service is teruggeslagen, de shuttle raken en hoeven ze deze niet om de beurt te nemen.

Er zijn 5 verschillende soorten wedstrijden:

• heren enkel
  • dames enkel
  • heren dubbel
  • dames dubbel
  • gemengd dubbel

* Rolstoelformaten worden ook aangeboden in alle soorten competitieve badmintonwedstrijden.

Scoring

Spelers kunnen een punt scoren tijdens een rally, ongeacht wie er geserveerd heeft.

Er wordt naar 2 winnende sets gespeeld. Om een set te winnen, moet een speler 21 punten halen. Als het spel echter op gelijke stand komt met 20-20, dan moet je winnen met twee punten verschil. Bij 29-29 wint de speler of ploeg die het 30ste punt maakt.

Spelregels

• Een wedstrijd naar 2 winnende sets bestaat uit 2 of 3 sets van 21 punten.
  • De speler/het paar dat een rally wint, voegt een punt toe aan zijn score.
  • Bij 20-20 wint de speler/het paar dat als eerste een voorsprong van 2 punten behaalt.
  • Bij 29-29 wint de partij die eerst het 30e punt scoort.
  • De speler/het paar dat een set wint, serveert als eerste in de volgende set.
  • Een badmintonwedstrijd kan gespeeld worden door twee tegenstanders (singles) of vier tegenstanders (doubles).
  • Een officiële wedstrijd moet steeds binnen worden gespeeld met inachtneming van de officiële afmetingen van het veld.
  • Een punt wordt gescoord wanneer de shuttle binnen het speelveld van de tegenstander landt, of als een teruggeslagen shuttle buiten het speelveld belandt.
  • Aan het begin van de rally staan ​​de serveerder en de ontvanger in diagonaal tegenover elkaar liggende serveervakken.
  • Een geldige opslag moet diagonaal over het net, en in het juiste vak van de tegenstander worden geslagen.
  • Een badmintonservice moet op een juiste reglementaire manier worden opgeslagen.
  • De regels staan ​​geen tweede service toe.
  • Tijdens een punt kan een speler de shuttle van binnen en buiten het speelveld terugbrengen.
  • Een speler mag met geen enkel lichaamsdeel of racket het net raken.
  • Een speler mag zijn tegenstander niet opzettelijk afleiden.
  • Een speler mag de shuttle geen tweede keer raken.